Helene Clerc-Murgier Pauline Warnier

FR EN

Opera

King Richard the Lionheart - The Young wise man & the old fool - Raoul Bluebeard - The Magician-soldier - The Sangrado doctor- Two hunters and the milkmaid

Richard Coeur-de-Lion (King Richard the Lionheart), Comic opera - 3 acts
André Grétry - Michel Sedaine

On his travels back from the third crusade, King Richard I is captured and imprisoned at Linz Castle. His herald, Blondel, dresses up as a blind minstrel in order to free his king.

On his way, he meets Sir Williams, his daughter Laurette, as well as Margaret of Artois, who is in love with Richard. She recognizes Blondel from a love song the King had composed for her…

Musical direction: Pauline Warnier and Helene Clerc-Murgier

Staging and scenography: Juan Kruz Diaz de Garaio Esnaola

Dramaturgy: Pierre Daubigny

Costume design: Valia Sanz

Lights: Pierre Daubigny

Stage manager: Gilles Richard

King Richard the Lionheart: Constantin Goubet

Blondel: Guillaume Gutierrez

Laurette: Amaya Garcia

Marguerite / Antonio: Anne-Marie Beaudette

Florestan / Williams: Lucas Bacro

Beatrix/Margaret: Orlando Rodriguez

LENGTH
1:30
PRODUCTION
Les Monts du Reuil Ensemble, the Opéra de Reims, the Jean de la Fontaine Festival, National French Library, Saint-Dizier Theater Les trois scènes.
This project is being supported by the Drac and the Grand-Est Region. The set was put together by the Opéra de Reims workshops.
Les Monts du Reuil Ensemble receives the patronage of the Orange Foundation.
Tour
La première aura lieu à Reims le 18 janvier 2018
- 19 janvier 20H, Opéra de Reims ;
- 24 au 26 janvier, Théâtre de Saint-Dizier ;
- 23 février, Manège de Givet :
- 12 juillet, festival international de Sarrebourg
LA REVUE DE PRESSE
Resmusica : épisode 1
Resmusica : épisode 2

Du conte à l’opéra

L'opéra de Grétry et Sedaine se livre à une double réécriture : il s'inspire très largement de La Barbe bleue de Perrault (1695), mais aussi d'un matériau romanesque médiéval, en particulier Le roman du châtelain de Coucy & de la Dame de Fayel et La chatelaine de Vergy.

Nous remettons à la scène la Barbe-Bleue de Grétry et Sedaine (1789), inédite depuis sa création. Dans les années 1780, Barbe bleue est plusieurs fois porté à la scène, comme si le personnage exerçait une fascination particulière en ces temps où rien ne laisse présager la Révolution. Grétry et Sedaine sont les seuls à remporter un grand succès : leur Barbe bleue repose sur une intrigue très théâtralisée, où les jeux d’entrées et sorties, les déguisements, les revers de fortune et les amours secrètes ajoutent des péripéties propres à susciter l’intérêt du spectateur. Côté musical, la musique dramatique de Grétry soutient le suspens et enrichit considérablement l’expression de l’émotion.

opéra de Reims Fondation Orange Bibliothèque nationale de France estival Jean de La Fontaine FEVIS DRAC Champagne-Ardennes Adami Spedidam région Grand-Est Editeur Les Belles Ecouteuses